BIOGRAFIE

MIJN WERK

Ik vind dynamiek belangrijker dan gelijkenis in een aquarel. Ik probeer beweging te suggereren door bijvoorbeeld “dode” huizen als beweeglijke objecten te zien. De huizen moeten naar elkaar kijken, praten ………….elkaar versterken. Door de kleuren explicieter te kiezen, de vormen te overdrijven en lijnen aan het beeld toe te voegen probeer ik “dode” onderwerpen dynamischer te maken. Ik gebruik de werkelijkheid om een schilderij te maken. Het gaat mij om de interpretatie. Het is de werkelijkheid op een andere wijze uitgebeeld. Ik schilder een onderwerp, omdat het mij aanspreekt en niet omdat het onderwerp goed in een serie past. 

Ik wil op geen enkele wijze mijzelf beperkingen opleggen in onderwerp keuze, kleur, afmeting of wat dan ook. 

Mijn eerste penseelstreken zagen het licht in olieverf. Mijn techniek ben ik vooral gaan ontwikkelen door het schilderen van portretten, hetgeen een heel goede oefening bleek. Na een schildersperiode, waarin ik heel intens met olieverf en acryl bezig was, volgde een overgang naar het aquarelleren. 

ONTWIKKELING

Als  kind liep ik, uit het Westland afkomstig, vaak rond in het Gemeente Museum  in Den Haag, ervan dromend ooit zelf aan de slag te gaan met penselen en verf. Uiteindelijk duurde het nog enkele jaren, voordat ik er werkelijk toe overging mijn passie in praktijk te brengen. De directe aanleiding vormde een bezoek in Frankrijk aan mijn oom Kees Bol, kunstschilder van beroep. Gegrepen door de olieverfwerken van mijn oom besloot ik een beeldende kunstopleiding/schilderen te volgen. 

Ik woon sinds 2000 op Zuid-Beveland, daarvoor heb ik 18 jaar in Zeeuws-Vlaanderen gewoond. En nu ga ik weer terug naar Zeeuws-Vlaanderen. Mijn jeugd heb ik grotendeels doorgebracht in Monster in het Westland. 

1E PRIJS

Ik heb ook deelgenomen aan een landelijke wedstrijd uitgeschreven door Winsor & Newton, waarbij ik, de award  - de eerste prijs in de  vorm van een "Rembrandtbeeldje" in de wacht sleepte. Citaat uit een juryrapport, waarbij ik de eerste prijs won in een landelijke wedstrijd uitgeschreven door Winsor & Newton, luidde: De jury had veel waardering voor de expressieve  benadering van het thema, dat krachtig in elementaire vormen is opgezet. Gedurfde vereenvoudiging van elementen die aan het motief iets toevoegt, mede door de onderschildering. Zeer origineel.

Ik exposeer regelmatig in verschillende galeries. Er zijn o.a. tentoonstellingen geweest in Rotterdam, Doetinchem, Biervliet, Terneuzen, Zelzate (België), Philippine, Middelburg, Vlissingen, Goes en Kapelle.